10 excuses om je dag te redden

10 excuses om je dag te redden

Door Kobe van Reppelen // Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief

Hoe komt het dat sommige personen gemakkelijker communiceren met anderen? Heb je je al eens afgevraagd waarom de ene met alles wegkomt en de andere steeds de pineut is? Mensen zoeken constant naar redenen of excuses om gedrag te verantwoorden. Als je die reden niet hebt of vindt, kan je je sowieso aan een minder aangename reactie verwachten. Bekijk daarom deze 10 tips die je kan gebruiken in je dagdagelijkse omgang met anderen.

1. Ik neem antibiotica

Je ontvangt een zoveelste uitnodiging voor de netwerkavond of het verplicht feestje. De dag erop staat een belangrijke meeting of afspraak in de agenda en je wilt absoluut niet drinken, terwijl het wel verwacht wordt. Zeg de volgende keer dat je momenteel aan de antibiotica zit. Niemand zal dat in vraag stellen en je blijven pushen om toch maar alcohol te drinken.

2. Maak gebruik van een leugen om een (verzonnen) verhaal echt te doen lijken

Vertel je graag verhalen waarbij de waarheid soms in het midden ligt of merk je dat je omgeving je niet altijd gelooft? Gooi een leugentje in je verhaaltje om meer geloofwaardigheid op te bouwen. Beter nog is wanneer de leugen je in verlegenheid brengt. De kans dat mensen je verhaal geloven stijgt enorm.

3. “Misattribution of arousal” oftewel een opwindende date

Rollercoasters, thrillers, horror- of actiefilms. Snelle auto’s. Opwinding. Allemaal hebben ze één ding gemeenschappelijk: adrenaline. Probeer op je volgende romantische afspraak voor een activiteit te kiezen waar adrenaline op één of andere manier aanwezig is. Je date zal het gevoel van opwinding en plezier koppelen aan jouw aanwezigheid en karakter. Wiki weet meer.

4. Eet je broccoli

Deze tip is uiterst handig om je zoon of dochter hoffelijk te krijgen aan tafel, maar ook sterk in de dagdagelijkse communicatie met andere. In plaats van een eis te stellen, geef je beter een keuze. Vraag dus liever of “je twee of drie stukken broccoli wilt” en beveel het eten van broccoli niet. Het gevoel van keuze versterkt het beslissingsproces, in tegenstelling tot een defensieve houding bij een bevel.

5. “Hey NAAM!”

Iemand’s voornaam is het belangrijkste woord en grootste compliment voor de persoon in kwestie. Er is niet één woord dat we vaker horen dan onze eigen naam en we houden er terecht van. Een voornaam onthouden is gemakkelijk en mensen voelen zich erg gevleid wanneer jij de (weinige) moeite neemt om hun lievelingswoord te leren.

6. Ik heb pre-diabetes

In dezelfde lijn als een vorige tip ligt de “ik heb pre-diabetes” uitspraak. Je hebt een deal met jezelf gesloten. Je wilt minder suiker eten of van de koekjes afblijven. Dan valt de uitnodiging voor de nieuwjaarsreceptie of het grote personeelsfeest in de bus. Eens aangekomen zie je dat de tafel uitpuilt van allerlei zoetigheden. In je hoofd heb je de klik al gemaakt: je blijft er vanaf, je hebt die rotzooi niet nodig om gelukkig te zijn. Maar anderen zien jouw afwijzen van zoetigheid als een aanval op hun sociale groep, want niemand wijst zoetigheid af zonder reden. “Ik heb pre-diabetes en mijn dokter raadt me aan om zoetigheid te vermijden, anders voel ik me slecht” is een prima antwoord op zelfs de meest aandringende collega.

7. Zit langs de persoon die op je gaat schreeuwen

Heb je een opdracht verpest? Je partner lastig gemaakt? Of een fout gemaakt waarvan je weet dat je op je donder gaat krijgen? Zit de volgende keer eens langs de persoon waarvan je de wind van voren zou krijgen. Tegenover elkaar zitten zorgt voor een mentale barrière waardoor we meer empathie hebben. Langs elkaar gaan zitten verkleint de afstand en agressiviteit en verhoogt de sympathie. Je schreeuwt niet zo hard tegen iemand die langs in plaats van tegenover je zit.

8. Laat iemand eerst een klein plezier doen

Als je een grote taak gedaan wilt krijgen is het geen goed idee om dat rechtstreeks te vragen. Neem daarvoor liever de volgende omweg: begin met het verzoek om een gunst te doen. Een gunst die ze niet kunnen weigeren, zoals de deur openhouden, een tas koffie meebrengen, wat dan ook. Vraag direct daarna om de grote gunst. Als iemand je een keer geholpen heeft, stijgen je kansen op meer hulp enorm. Benjamin Franklin loste zijn eindeloze discussies met een andere politieker op door hem om een gunst te vragen.

9. Schoenen en das

Zowel mannen en vrouwen hechten belang aan hun uiterlijk, maar met één groot verschil: de meeste vrouwen schenken van kop tot teen aandacht aan hun look, terwijl dat voor mannen net iets anders is. Een tip dus voor de vrouwen: geef een man een compliment over zijn schoenen of das, en niets anders. De meeste mannen worden gekleed door hun partner maar zijn erg fier op hun lievelingsdas of favoriet paar schoenen.

10. Stop het optellen! Begin af te tellen

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. In de fitness of een training thuis: tel jij ook op? Probeer de volgende keer eens af te tellen. Je zal direct merken dat een set buikspieroefeningen een stuk gemakkelijker wordt wanneer je het psychologisch bergaf in plaats van bergop gaat.

[share title=”Vond je dit artikel interessant?” facebook=”true” twitter=”true” google_plus=”true” linkedin=”true” pinterest=”true” reddit=”true” email=”true”]

Eén reactie

David Neven 16 januari 2016 Reageer

11. Ik drink geen alcohol omdat ik geen drugs neem en mezelf niet vergiftig.

Waarom in godsnaam heb je een excuus nodig om geen drugs te nemen, het is niet omdat het merendeel van de bevolking alcohol verslaafd is dat je mee moet doen of te schamen dat je gezond bent.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.