Arrivederci

Arrivederci.

Part of what we seek when we build a brand, as a human, is a narrative. Boundaries. A way of figuring out what we stand for, and what we don’t stand for. Not to everyone, but to the people we are seeking to change. Hearing from everyone will push you to be more average, more normal, more low key, more in the middle. But that’s not where brands are built. Brands are built around the edges. 

What human beings need is to be connected, to be seen, to be understood. To get what they need when they need it. And that means that you can find a group of people, it doesn’t have to be very many, where you are the consistent, regular choice. You are going for people who are happily engaged in the center of the market doing productive work. And when you become the key supplier to these people, you’re not getting that gig because you do a commodity a little cheaper than everyone else. You’re getting that gig because you’re better. Better at knowing them. Better at being flexible. Better at going the extra mile. Better at keeping your promises. That we uncommoditize our work by making our work more human. And that is so hard. Because when you make it human, it means you’re responsible. And responsibility is different than authority. Responsibility is taken, authority is given. So we can each take more responsibility by becoming better at our craft, trusted by a group of people who need and want to hear from us. 

At some point, you need to decide who you are. You need to decide the scale of what you build. You need to decide what the brand is, when people hire you, when they engage with you. I used to make 700-page reference books with teams of four or five people, who would for over a year to make something that can really stand the test of time. That’s a choice. I was able to go to a publisher and confidently say: “I do that.” Do I do broadway shows? No. Do I do television series? No. I do this. And we can’t, once we pick our scale and our project, jump to the next thing instantly. Nor can we complain that picking one scale keeps us from doing the other thing. We have to embrace it. The fact is, it helps us. That we have a sinecure. That we have a niche. That we have a thing that we do. Because then, when other people want to be in our space, just for kicks, they can’t. Because they’re not us, at our scale, with our contribution to make. And so when we look at social media, when we look at all the opportunities, when we look at all the conferences we can go to, we say to ourselves: “Does this advance me in the change I am trying to make to the community. Does this help my customers because it makes it easier for me to keep my promises?”

Seth Godin

[quote align=”center”]And so when we look at social media, when we look at all the opportunities, when we look at all the conferences we can go to, we say to ourselves: “Does this advance me in the change I am trying to make to the community. Does this help my customers because it makes it easier for me to keep my promises?”[/quote]

[drop_cap]G[/drop_cap]aandeweg ontdek je een pad. Net zoals op een voetpad, waar je talloze verschillende stappen kan zetten, volg je je eigen pad. Waarom exact dat pad? Waarom geen centimer naar links, of een halve stap naar rechts. Ik weet het niet.

Het pad dat ik stap voor stap ontdek, kruist meermaals met de digitale wereld. Dit kruispunt wordt hoe langer hoe meer een stopplaats. Een plaats waar je even links, even rechts, en terug links kijkt. En dan nog eens. En nog eens. En nog eens. Een kruispunt is een hoogst onproductieve plek: je houdt rekening met anderen, je vertraagt, de kans op allerlei problemen verhoogt.

Liefst ben je een sprinter op een piste, en houd je enkel maar rekening met jouw pad. Ik ben geen sprinter, ik kan nauwelijks tien kilometer lopen. Ik werk met passie. Ik lees en ontdek graag. Ik ga graag eindeloos vooruit, zonder veel om te kijken, zonder veel af te remmen. Kruispunten helpen mij niet.

Seth’s woorden laten een diepe indruk na. Je bouwt elk moment aan je eigen merk. Hm. Wat is dan mijn merk? Geen idee. Maar mijn merk is genuanceerd. Onderbouwd. Een mijnenveld van uitdagingen, inzichten en overtuigingen die ik nog moet ontdekken. En de kruispunten waar links de hartjes, clicks, likes en rechts de shares, snaps of mentions op ons staan te wachten, zijn plekken die ik wil vermijden.

Je vindt me, in volgorde van belangrijkheid, op deze plekken. Vanaf deze plek bouw ik mijn community uit.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.