De Redactie respecteert nieuwe mediamakers maar matig

Vraag van de dag: hoe verdienen YouTubers hun brood?

YouTubers sturen hun content gratis de wereld in. De enige manier waarop ze inkomsten genereren, is via het advertentienetwerk van YouTube, of sponsordeals die buiten YouTube afgesloten worden. Voor beiden heeft de content creator een publiek nodig. Dat publiek bouwt hij of zij voornamelijk via abonnees (subscribers) op. Een werk van lange adem, dat vaak jaren duurt, alvorens het woord succes überhaupt in de mond genomen wordt. Stel uzelf de vraag: hoe plausibel is het om Madonna al zingend, sorry, twerkendin uw auto te krijgen, en dit met de wereld te delen? Uw publiek, bereik en credibiliteit zweven in de hoogste regionen, vooraleer u dit geflikt krijgt.

De deal

De kijker krijgt video’s, meestal in hoge kwaliteit (zowel productiewaarde als beeldmateriaal), en geeft een stukje van zijn of haar tijd terug. De content creator vergroot zijn publiek, en ontvangt inkomsten. Een faire deal.

Mensen in staat stellen een publiek op te bouwen, is één van YouTube’s topprioriteiten. Dit doen ze door kwalitatieve content te belonen (totale watch time is een belangrijke parameter), annotationsend screens, en cards in te voegen, waarbij je filmpjes kan optimaliseren. Door nieuwe video’s te suggereren en abonneer-knoppen op de video te plaatsen, groeit een content creator, en het kanaal.

De Redactie: “Niet bij ons.”

De Redactie respecteert nieuwe mediamakers maar matig
Donderdag 8 december, deredactie.be

De voordelen van YouTube’s faire deal verdwijnen als sneeuw voor de zon, wanneer media kiezen om video’s op een specifieke manier te embedden, zoals De Redactie aantoont. Laat er geen twijfel over bestaan: dit is een bewuste keuze. Een keuze die, vanuit het standpunt van de De Redactie, enigszins te begrijpen valt. Embedden op deze manier vermijdt dat een bezoeker van de website vertrekt, in tegenstelling tot wanneer je het origineel intact laat. Het stelt De Redactie in staat om een eigen thumbnail te kiezen (die uiteraard meer kliks genereert), in plaats van de content creator te respecteren. Maar laat die keuzes van de content creator net de enige mogelijkheid zijn, waarop een publiek gebouwd en een inkomen gegenereerd wordt.

Alhoewel de De Redactie (en VRT) inzet op nieuwe media (OpenVRT, VRTStartup en de Afspraak podcast zijn hier voorbeelden van), loopt het weg met de voordelen van de content, en laat het de creator met alle nadelen achter. De Redactie respecteert nieuwe mediamakers maar matig.

Uiteindelijk doet De Redactie, of de redacteur van het artikel op de website, weinig verkeerd. Video’s embedden is een mogelijkheid waar de content creator toestemming voor geeft. Maar voor een bedrijf dat inzet op gelijke kansen, op een eerlijk beleid, kunnen we ten minste verwachten, dat het een faire deal in stand houdt.

Hoe moet je dan wél embedden?

Zo: Klikbare titel (link naar YouTube met comments), direct te delen, thumbnail en beschrijving van de content creator.

Ter aanvulling: dit artikel gaat niet over het auteursrecht bij embedden, wél om de ethische praktijken van de manier waarop je kiest te embedden.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.