Dit is kut en het gaat even niet: probeer nog één keer

Een paar vragen die je jezelf kan stellen voordat het helemaal slecht gaat.

Ben je voldoende gehydrateerd?  Zo niet, drink een glas water.

Heb je in de laatste drie uur iets gegeten? Liefst iets met proteïnen, geen snelle suikers. Eventueel noten of hummus.

Heb je in de laatste 24 uur een douche genomen?  Indien nee, ga je nu douchen.

Overdag: heb je kleren aan?  Zo niet, doe propere kledij aan, en geen pyjama. Sta jezelf toe iets speciaals aan te doen, zoals een grappig t-shirt of een mooi kleedje.

‘s Nachts: ben je slaperig en vermoeid maar kan je niet in slaap vallen?  Doe je pyjama aan, maak het aangenaam in bed (neem desnoods je favoriete knuffel erbij), zet het geluid van regen op, en doe je ogen ten minste 15 minuten dicht – geen smartphones of soortgelijke. Als je daarna nog steeds wakker bent, kan je even opstaan.

Heb je de beentjes al gestrekt?  Indien niet, doe het nu meteen. Als je geen zin in een looptraining of fitnessbezoek hebt, maak dan een wandeling in de straat, en blijf zolang wandelen als je zin hebt. Als het weer tegenvalt, kan je ook naar je favoriete superstore* rijden en de gangen bezoeken waar je normaal gezien nooit komt. 🙂
(* auteur is niet verantwoordelijk voor impulsaankopen)

Heb je pas nog gedanst? Nee? Zet je favoriete hit op en jog tot het liedje gedaan is. Of dans gewoon in je huiskamer.

Voel je je onproductief?  Pauzeer even en maak een kleine taak in orde: een e-mail beantwoorden, de vaatwasser vullen of je valies klaarmaken voor de fitness. Goe bezig!

Voel je je verlamd door besluiteloosheid?  Neem pen, papier en 10 minuten en stel een game plan voor vandaag op. Wanneer een bepaalde beslissing of probleem niet direct op te lossen valt, kan je het even aan de kant schuiven en focussen op een andere taak die wel op te lossen valt. Op dit moment is het belangrijk om dat negatief gevoel te doorbreken, zelfs wanneer je daarvoor iets triviaals doet.

Heb je onlangs je therapeut bezocht? Zo niet, noteer wat er door je hoofd spookt en wacht tot de volgende afspraak. Bespreek alles dan samen.

Belast je jezelf fysiek, emotioneel, sociaal of intellectueel te zwaar?  That can take a toll that lingers for days. Give yourself a break in that area, whether it’s physical rest, taking time alone, or relaxing with some silly entertainment.

Zoiets kan een tol eisen. Gun jezelf wat rust. Dat kan fysiek, door wat tijd alleen te spenderen, zijn. Of met flauw entertainment.

Veranderde je je medicatie in de laatste weken, of vergat je een dag?  Dat kan een oorzaak zijn. Wacht een paar dagen en als het probleem niet weggaat, contacteer je behandelende arts.

Heb je een weekje gewacht?  Het gebeurt regelmatig: onze perceptie van het leven en de omgeving is verstoord, zelfs wanneer we beseffen dat we niet logisch nadenken, zonder dat we hiervoor een duidelijke oorzaak vinden. Dat gebeurt nu eenmaal. Probeer even door te bijten, op andere dingen te focussen, en herevalueer een week later.

Je hebt het tot hier gehaald – wees fier. De rest komt ook in orde.

Dank: Eponis

Geef een reactie