Karen Boers

In juni 2017 publiceerde ik mijn eerste boek, Bij Voorbeeld. Je kan mijn werk steunen door het via www.bijvoorbeeld.be te kopen, of hier gratis lezen.

Karen Boers

De 18-jarige Karen Boers wist nog niet zo goed wat ze wou gaan doen. Terechtkomen in de start-upwereld is ook eerder een accident de parcours dan een passie voor start-ups. Ik heb een wiskundige vader en een moeder die germaniste was. Ik heb dan mijn roots gevolgd. Eerst wetenschappen-wiskunde, maar dat bleek dan toch niets, en daarna Germaanse. Daar heb ik ontdekt dat ik vooral graag met mensen bezig ben en dan heb ik de lerarenopleiding gedaan. Toen heb ik schrik gekregen van het idee om veertig jaar voor de klas te staan en dan ben ik in 2001 in de Human Resources gerold.

Ik heb al geweldige ideeën van geweldige ondernemers gezien, maar door te lang onder de kerktoren te blijven hangen, hebben ze het aan hun neus hebben voorbijgaan.

Het is veel laagdrempeliger om een (technologische) onderneming te starten dan men denkt. Zeker als je voldoende hebt aan een laptop, internetverbinding en zes maanden tijd. Veel moeilijker is het om mensen uit hun gouden kooi te halen waar ze, cru gezegd, hun loon ontvangen, of ze nu goed bezig zijn of niet.

Falen is onderdeel van het spel. Iemand die voor de tweede of derde keer iets doet, is vaak veel efficiënter, effectiever en heeft veel meer succes dan bij een eerste project.

Een raad: wanneer je een financieel plan en cashflowplan opmaakt, doe dan de termijn waarop je denkt dat het geld op je bankrekening gaat binnenkomen, maal twee. Het duurt veel langer om een deal te closen dan de meeste optimistische ondernemers denken. Ik heb het helaas op een zeer pijnlijke manier moeten ondervinden.

We scholen kinderen vandaag de dag nog steeds alsof ze op hun achttiende naar de fabriek moeten van negen tot vijf uur en vooral moeten luisteren en niet te veel nadenken. In de huidige economische omstandigheden is dat nefast. We bereiden ze niet alleen niet voor op wat ze moeten kunnen, maar we doden ook de skills die ze nodig hebben om in de maatschappij van vandaag overeind te blijven. We zouden kinderen moeten oriënteren vanuit hun vaardigheden en passie in plaats van ze, vanuit de rode pengedachte, te vertellen wat ze niet kunnen. Als ouders van vijf kinderen geloven wij heel hard in het ondersteunen van wat ze wél kunnen en waar ze warm en koud van worden. Wij geloven heel erg in het ontwikkelen van creativiteit, flexibiliteit en ondernemerschap, eerder dan ze hele geschiedenisboeken vanbuiten te laten leren. Dat zijn dingen die we in het onderwijs missen en thuis willen aanleren. We vinden een brede ontwikkeling en sociale ondersteuning erg belangrijk, dus met vijf kinderen zijn we ook professioneel taxichauffeur.

Zeg het als iets goed is gegaan. Geef positieve feedback. Bevestig mensen zoveel mogelijk in wat ze doen en besef dat iedereen mindere kanten, maar ook heel veel goede kanten heeft en spreek die ook uit.

Een paar jaar geleden hebben onze kinderen het heel erg uitgehangen met Sinterklaas omdat ze niet exact de dingen gekregen hadden die ze vroegen, al waren dat de meest onzinnige en dure keuzes. We hebben onze kinderen toen verteld dat als ze met hun cadeaus niet tevreden zijn, ze eigenlijk strontverwend zijn en niet beseffen hoe het er in de wereld aan toegaat. Dan hebben we beslist om met het geld dat we aan onze kerstcadeaus zouden uitgeven, een Foster Plan-kindje te sponsoren. We hebben onze kinderen geleerd om een heel jaar met dat Foster-kindje te communiceren, en het besef te creëren dat het geld, ‘dat ochère naar kerstcadeautjes zou gaan’ waar zij met moeite naar omkijken, dat je daar een heel jaar een kindje mee naar school kan laten gaan.

Mijn zoontje is in de derde kleuterklas getest omdat hij af en toe helemaal blokkeerde, en daar hebben ze ons gewaarschuwd dat er een verschil was tussen zijn IQ en zijn competentie om tot handelen te komen. Dat betekent dat hij in zijn hoofd weet hoe het moet, maar het niet kan uitvoeren en daardoor zeer gefrustreerd geraakt. Maar ik merk heel goed dat zijn leerkrachten daar perfect op inspelen, en de context voor hem creëren om tot rust en wel degelijk tot handelen te komen. Als iemand heel directief zou zijn met: ‘Gij doet nu wat ik zeg omdat ik het zeg’, dat zou bij hem helemaal niet werken. Ik heb heel veel ontzag voor mensen die heel goed begrijpen met wie ze bezig zijn. Van kleuterjuffen die snappen hoe hun kindjes in elkaar zitten, tot grote bedrijfsleiders zoals Roland Duchâtelet en Jef Colruyt die hun klanten perfect benaderen. Dat is iets fenomenaals, da’s geweldig.

Mensen die heel goed begrijpen met wie ze bezig zijn, van een kleuterjuf tot Jef Colruyt, mensen die hun klant of kind de perfecte context voorschotelen, die zijn succesvol.