Marnik D’Hoore

In juni 2017 publiceerde ik mijn eerste boek, Bij Voorbeeld. Je kan mijn werk steunen door het via www.bijvoorbeeld.be te kopen, of hier gratis lezen.

Marnik D’Hoore

Op mijn 26e wist ik, heel dat internetgedoe, dat is de carrière die ik wil volgen!

Na de fusie van bSeen en Netlash voelde ik heel snel de evolutie van ondernemer naar manager, en dat lag me niet[1].

Al voor de fusie was ik gestart met Bloovi. Ik betaalde een freelancer om daar werk rond te doen. Einde 2011 ben ik dan operationeel gestopt (in het fusiebedrijf). Veel mensen zouden die stap om uit de comfortzone te komen niet zetten. Ik verdiende goed mijn boterham, we hadden zelfs een paar dochterbedrijven. Die sales liep goed, mentaal was dat relaxed. Maar ik had zin om iets nieuws te verkennen, en dat werd Bloovi.

Toen ik in 1998 begon in de internetbusiness, had ik op papier vier websites verkocht voordat ik er ooit eentje gemaakt had. Ik had totaal geen voeling met dat internetgebeuren, maar ik was er wel enorm tot aangetrokken. En ik kon het goed verkopen.

‘Je moet investeren in je zwaktes.’ Nee! Ik heb geïnvesteerd in mijn sterktes of, zoals ik het liever noem, de dingen die ik graag doe.

Beschadigde reputaties, jobverlies, dat soort neveneffecten van onze technologie, dat is part of the game. Het heeft heel veel pro’s, maar ook contra’s. Zoals die journaliste die haar job kwijt raakt naar aanleiding van een tweet. Wel, ze heeft vandaag ook de mogelijkheid om zeer transparant het tegendeel te bewijzen of te laten zien waarom ze vindt dat ze recht in haar schoenen staat, ook al heeft het management een ander idee. Dat kan haar een nieuwe en zelfs betere job opleveren.

Technologie gaat voorspelling maken. Wat we denken, welke relaties we moeten aangaan. Dat is misschien scary, maar ik vind dat fantastisch! Om via de digitale manier mijn perspectief te verruimen en meer te durven. Laat ons eerlijk zijn: binnen tien jaar staan we voor grotere issues dan privacy. Ik heb ook de indruk dat heel veel mensen het niet erg vinden om hun privacy op te geven, als ik zie hoe open er tegenwoordig gecommuniceerd wordt over de dingen des levens. Als ik dan zie hoeveel relaties er vandaag de dag mislopen, dan heb ik vertrouwen in die technologie.

Toen ik jonger was, heb ik heel veel boeken gelezen. Anthony Robbins, Zig Ziglar, Dale Carnegie. Daar heb ik veel aan gehad. Ik lees ook graag interviews met ondernemers.

Raad aan mijn 25-jarige zelf? Iets meer tijd nemen om me te kunnen focussen op bepaalde dingen. Ik had, en heb, bijzonder weinig geduld. Ik heb dan snel de neiging om naar iets anders over te springen. Kies iets en focus daarop[2]. Ik heb een half jaar in Parijs en Londen gewoond. Ik had dat nog meer moeten doen. De wereld ontdekken, mijn horizon verbreden, met de juiste mensen in contact komen zodat je meer mensen leert kennen, zodat je sterker in het leven staat. Dus ja, punt één: focus. Punt twee: meer van de wereld zien en punt drie: met meer verschillende mensen en persoonlijkheden in contact komen. Uiteindelijk heb ik het meeste geleerd van de mensen die net buiten mijn persoonlijkheidskring zaten, en op mijn 25e had ik niet de openheid om dat te doen.

Ik experimenteer met mediteren. We hebben een vrij grote tuin, en het gras afrijden, op één of andere manier ontspan ik daarvan.

Ik hoef niet disconnected te zijn om tot rust te komen.

Boodschap van Algemeen Nut? Probeer de liefde die je in je hebt wat meer uit te stralen naar iedereen, met respect voor elkaar. Zorg dat je overeenkomt en probeer dat je niet in de val trapt van alle ellende in de wereld. Als je goed voor jezelf en je nabije omgeving bent, geeft dat een energie die dan weer verdergaat op anderen. Draag goed zorg voor jezelf en de mensen in je omgeving. Probeer gezond te leven, probeer liefdevol te leven.

[1] Marnik bouwde bSeen uit tot een bedrijf met 25 werknemers. Het fuseerde in 2011 met het Netlash van Bart De Waele. Bart De Waele leidt als CEO het fusiebedrijf, omgedoopt tot Wijs, tot op heden.

[2] Ondertussen trekt WebTomorrow, georganiseerd door Bloovi, 1500 bezoekers verspreid over twee dagen. Het groeide snel uit tot hét evenement voor de digitale professional.