San Francisco: 6 indrukken van een 24-jarige

Mission Mindset. Fancy naam voor een inspiratiebezoek aan één van ’s werelds meest competitieve, maar ook interessante regio’s. De plek waar alles kan, alles mag, en iedereen het kan maken. Dat is tenminste de pitch, de droom die ze je willen verkopen. En twijfel niet: verkopen kunnen ze. Een blik achter San Francisco.

In 6 snelle dagen Silicon Valley bezochten we the usual suspects zoals Google, Facebook en LinkedIn. Creatieve bureau’s zoals IDEO en acceleratoren zoals PlugAndPlay en Techlab vulden de rest van onze dagen met andere perspectieven. Niet alleen waren het 6 interessante dagen, ik leerde er ook 6 interessante lessen uit.

San Francisco

 1. Excuses bestaan niet in San Francisco

Je kent ‘m al, de ‘just do it!’. Zowat de meest gebruikte en misbruikte quote om je in gang te duwen. Van el cheapo t-shirts tot Shia LaBeouf:just fucking do it.

In de Valley is het niet enkel doen, het is vooral doorzetten. Dag in, dag uit. Als er één duidelijke rode draad doorheen alle startups, acceleratoren, scale-ups en miljardenbedrijven loopt, is het wel dat excuses niet bestaan. Wanneer je gepassioneerd aan je eigen project of zelfs de droom van een ander werkt, doe je het werk. Dan doe je de extra uren, en tel je niet af tot 17u. Misschien moet ik hier bijsturen: excuses bestaan wel degelijk, alleen gebruik je die liever niet. Er is letterlijk niets dat je met gericht hard werk niet kan bereiken.

If you want it, you’ll have to go and get it. Maar dat wist je al, anders lees je dit soort artikels niet. Op naar puntje twee.

2. Zorg eerst dat je klanten hebt

Ik ben iemand met ideeën – heel veel ideeën. Vaak onzin, meestal rotzooi. De wereld loopt vol met fantasten die geniale inzichten hebben. Het summum van verloren genialiteit vind je in psychiatrische instellingen. Niet in San Francisco. Nieuw idee? Leuk. Klanten? Euhm. Nee. Elke dag zien honderden nieuwe business plannen het licht, met haast onfeilbaar cijferwerk en prognoses correcter dan Watson’s supercomputer. Alle puzzelstukjes passen in elkaar. Tot je merkt dat het totaalplaatje niemand warm maakt. Tot je merkt dat je puzzelstukjes een draak van een puzzel vormen.

San Francisco

Heb je een idee? Stap ermee naar klanten. Zorg dat je een meeting of presentatie vasthebt bij mogelijke afnemers. Pitch je idee, verkoop je product of service nog voordat je aan de productie begint. Eén van de Belgische topondernemers vertelde me iets waar ik geen besef van had. “Kobe, je zou verschieten als je ziet hoeveel mensen met grote persoonlijke schulden rondlopen, na een gefaald idee. Probeer maar eens tien- tot twintigduizend euro af te betalen. De sukkelaars moeten eerst hun idee valideren, alvorens grote investeringen te doen.”

Twee voordelen:

  • Je wordt een betere verkoper. Iets verkopen wat (nog) niet tastbaar is, vergt meer inzicht in het product of de dienst.
  • Als je het goed doet, start je direct met een klein kapitaal om de eerste stappen naar jouw MVP te zetten.

Het sluit aan bij één van Xavier Damman’s standpunten: deel je verhaal. “Fucking talk about your idea, man”, denken ze bij IDEO. Er zijn twee soorten ‘failure’: failure met kleine ‘f’ en failure met grote ‘F’. Klein is wanneer je een idee hebt, dat met je collega’s deelt en er verder aan werkt. Groot gebeurt wanneer je wacht tot je idee perfect is en niemand ervan mag weten.” Deel je verhaal, ontvang feedback, pas aan en kom met een verbeterde versie. “To iterate”. Breng het op de markt en ga met je klanten aan de slag.

3. Zorg dat je meetings niet langer duren dan 25 minuten

Time is money. Maar money is niet de drijfveer. Optimaal werken is dat wel. Julien Blanchez (Google):“Een meeting duurt hier 25 minuten. Om langer dan 25 minuten samen te zitten, moet je al een goede reden hebben. Ben je een minuut te laat, word je opgeroepen. Drie minuten is dodelijk. Dan vindt de meeting niet plaats en kan je een verontwaardigde reactie van je collega’s of klanten verwachten.” Een meeting bereid je ook tot in detail voor, want welke egoïst wil de tijd van zijn collega’s verpesten door niet zeker te zijn wat er op de meeting besproken moet worden? Juist ja.

San Francisco

4. Leer leven met onzekerheden

Lang discussieerden we over de voor- en nadelen van onzekerheid in de Valley. Je kan er op staande voet ontslagen worden, pakweg voor dringende redenen (duh), maar ook gewone medewerkers lopen maximaal twee weken op hun ontslag voor. Dat houdt iedereen scherp. En onzeker. Onzekerheid is een integraal onderdeel van het dagdagelijkse leven. ’s Vrijdags ontslag nemen of ontslaan worden is prima. Maandag begin je elders.

San Francisco

Vergis je niet: dit brengt enorme stress met zich mee. Wat als wij ziek zijn? Goedkope toegang tot kwalitatief hoogstaande ziekenhuizen. Werkloos? Vangnetten om je (tijdelijk) verder te helpen. Onderwijs? Zo goed als gratis. Belastingen? Te hoog, zoals de rest van de wereld. Menig Amerikaan is terecht jaloers op onze work life balance. Hoe jij die invult, moet je zelf weten, zolang we maar volledige systemen met elkaar vergelijken en niet aan cherrypicking doen. De gemiddelde werknemer in Silicon Valley is zich bewust van deze self inflicted mental stress.

Onzekerheid bestaat ten slotte ook langs de kant van de ondernemer.95% van de fantastische ideeën in de Valley draait op niets uit. “Word niet verliefd op je idee.” You don’t marry every girl you meet.

5. Focus op productiviteit, productiviteit en nog eens productiviteit

Als je nog even wacht op jouw kans om San Francisco te bezoeken, ben je hoogstwaarschijnlijk al op de hoogte van de o zo gelauwerde bedrijfscultuur. Hangmatten, sofa’s, bedden, Wifi op de gratis shuttle-bus naar het werk, gratis eten, drank. Hell, zelfs condooms zijn gratis.

Let op, voor de werkgever telt maar een ding: productiviteit. Liefst houden ze je 7/7 op de campus. Al eens gehoord van Google’s beroemde (beruchte?) 20%-regel, waarin je 1 dag per week aan je eigen idee mag werken, zolang het maar in de lijn van het bedrijf ligt? Dat mag je op een zondag doen.

Hard werken. Gaan met die banaan. “It takes time to build an overnight success.” Je las het al: verkopen kunnen ze.

6. Don’t be a consumer, be a producer

Last but not least, en zeker niet uniek voor de Valley. In een maatschappij waar iedereen een stem heeft, wordt het steeds aanlokkelijker die stem te uiten. Geen betere plek dan sociale media om je kruistocht tegen onverwerkt liefdesverdriet, klotecollega’s of het slechte weer aan te gaan. De platformen die jij en ik dagelijks gebruiken, werden groot door gebruikers die actief met fans of volgers in discussie gaan.

Maar vergeet niet: je bent geen gebruiker, je bent het product. En de klanten zijn grote B2B-partners of andere bedrijven die graag met je data aan de slag gaan. Wat één 24-jarige over San Francisco schrijft, is niet zo relevant. Wat alle 24-jarigen over San Francisco denken, daar kan je al wat mee doen. Meer dan één Valley-ganger vertelde me dat je als individu best focust op het leveren van meerwaarde, het “produceren”.

Noem het zoals je wilt, maar kies zelf wie je beïnvloedt en hoe je ermee omgaat. Besef dat je vanavond aan tv een product en geen klant bent. Besef dat je ervoor kiest om iemand anders’ idee aan te horen, terwijl je net zo goed je eigen ideeën kan ontwikkelen.

Conclusie?

De eerlijkheid gebiedt me je te waarschuwen: Silicon Valley lees je niet in een artikel. Silicon Valley ervaar je. En dat doe je enkel in San Francisco. Volgens mij is één shortcut naar de unieke sfeer van de Valley: lees verhalen. Verhalen van mensen die er woonden en werkten. Verhalen van ondernemers, schrijvers of artiesten die je op weg helpen.

Dit artikel verscheen op ieLon.

 

2 reacties

reaper_unique 3 maart 2016 Reageer

Het lijkt me een erg leerrijke ervaring te zijn geweest, maar bovenstaande sterkt mijn geloof dat het een omgeving is waarbij 90 % van de mensen die er werken zichzelf naar de verdoemenis werken voor het profijt van 1 persoon of misschien 2 personen (de CEO of de CFO). Thanks but no thanks.

Kobe van Reppelen 4 maart 2016

Onbevestigde statistiek, maar we hoorden ‘m meermaals: 95% van de ideeën/mensen haalt het niet. Een medewerker van Google zei dat wij het in Europa veel beter op orde hebben. Mensen werken zich letterlijk dood en hij vroeg zich af wat de échte toegevoegde waarde is.

Al die leuke “extraatjes” op het werk dienen één doel: productiviteit. Da’s best een gekke gedachte, vind ik. De quote uit puntje 2 ivm schulden is erg relevant.

Nog one last thing: de mensen die naar SF gaan zijn ook niet alledaagse gelukzoekers. Ze gaan met een missie en zullen er hoe dan ook in slagen. Van die 95% komt uiteindelijk een groot deel nog steeds aan de bak.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.